De eerste tegenslag - Reisverslag uit Granada, Nicaragua van Sophie van der Horst - WaarBenJij.nu De eerste tegenslag - Reisverslag uit Granada, Nicaragua van Sophie van der Horst - WaarBenJij.nu

De eerste tegenslag

Blijf op de hoogte en volg Sophie van der Horst

08 Oktober 2012 | Nicaragua, Granada

Lieve vrienden/familie,

Het slechte nieuws is dat ik ziek was, maar het goede nieuws is dat ik weer beter ben! Ik had een bacteriele infectie en was ziek met alles erop en eraan: hoofdpijn, keelpijn, 40 graden koorts, diarree en ik heb ook nog overgegeven. Maandag begon het met een beetje koorts en hoofdpijn maar het werd steeds erger. Op woensdag had ik 40 graden koorts terwijl er geen water en elektriciteit was dus dat was wel erg afzien! Toen is er ook een dokter gekomen en hij heeft veel medicijnen voorgeschreven inclusief antibiotica hierna ging het gelukkig snel weer beter. Zaterdag was ik helemaal hersteld en kon ik weer naar school.

Eileen en Maria-Helena hebben heel erg goed voor me gezorgd en me geprobeerd te koelen. Maria-Helena heeft een nieuw konijntje en die heet nu Balou omdat hij op mijn konijn Balou lijkt. Het is ook een wit albino konijntje. Toen ik ziek was heeft Maria-Helena Balou naar boven gebracht en hem in mijn bed laten rondhuppellen. Ze masseerde ook mijn voetjes en de rest van me lichaam. Het is echt een schat!

In mijn vorige blog vertelde ik dat we die middag naar Masaya zouden gaan. Helaas was het niet zo´n succes! Het enige wat echt leuk was eraan was de busreis er naar toe. Het was een oude schoolbus die eruitzag alsof hij uitelkaar zou vallen. Op een gegeven moment zat de bus bomvol met mensen. Het was een hele ervarig en we hebben onze ogen uitgekeken naar alles wat de mensen bij zich hadden. Iemand had zelfs een kitten bij zich die het niet zo leuk vond en alleen maar aan het piepen was. Toen we in Masaya waren hadden we een groot feest verwacht maar er was helemaal niks! Er was alleen een markt waar je souvenirs kon kopen. en heeeeeeeeeeel veeeeeel regen! Dus we zijn vrij snel weer naar huis gegaan.

Afgelopen weekend was wel heel erg leuk! Zaterdag was Maria-Helena jarig dus toen was er heel veel bezoek. Voor mijn gevoel heeft ze wel 20 broers en zussen! Het was een hele gezellige boel en ze kreeg veel cadeautjes. Wij hadden een stroopwafel, een nederlands kaartje en kaarsjes (voor als de elektriciteit weer eens uitvalt )aan haar gegeven. Er is een nieuw meisje (Sojil) die nu ook bij Maria-Helena slaapt. Zij heeft samen met David ( Amerikaanse jongen die ook bij Maria-Helena een kamer huurt) voor Maria-Helena en ons Italiaanse pasta gekookt. Was heel erg lekker! Op zondag hadden we in de ochtend les. Ik heb nu weer van een andere vrouw les, Carla, ik weet niet precies waarom maar het is wel leuk. Het Spaans is wel echt moeilijk en we voelen ons nog steeds soms idioten omdat we er niks van bakken maar het gaat wel steeds beter. Toen we na het middageten weg wilden omdat we skype afspraken hadden werden we heel raar aangekeken omdat ze hadden bedacht om ons ergens mee naar toe te nemen. Maar dat hadden we helemaal niet begrepen dus dat was een beetje miscommunicatie! Uiteindelijk zijn we even gaan skypen en zijn we daarna met ze mee gegaan. We zijn naar het hoogste uitzichtpunt over de laguna Apoyo geweest. Was heel erg mooi! We waren met Maria-Helena, Sojil, haar broer en zijn 2 zoontjes (2 en 5). En met zijn allen in één auto!! Dus dat was lekker proppen maar dat paste wel! De twee jongetjes waren heel erg schattig, volgens mij heten ze cien en chang maar de namen waren een beetje ingewikkeld haha. En wij waren hun novias (vriendinnetjes). Ontzettend leuke jochies die continu rondrennen en Spaans brabbellen! We zijn ook samen gaan eten. Kortom het was een heel geslaagd dagje!


  • 09 Oktober 2012 - 09:44

    Maaike:

    Ja, juist in het buitenland kan je zomaar zeik worden omdat je al die vreemde bacteriën niet kent. Wel heel vervelend voor je dat je zo ziek was, toch is er goed voor je gezorgd dat begrijp ik uit je verhaal.
    Het is natuurlijk fantastisch om met de locals op pad te gaan en zo de mooiste dingen van de omgeving te zien. Heb je ook foto's gemaakt van je vriendjes Chieng en Chang. Klinkt meer chinees dan spaans.
    Succes met de spaanse taal; mejorar!!
    Veel plezier in het verre Nicaragua, en dat het zoveel regent, lijkt Nederland wel. Hier in Friesland is eht al rond vriespunt geweest; het koelt 's nachts behoorlijk af.
    Lieve groet van Maaike
    Ps. Ik heb veel tijd om je te volgen; zit de komende zes weken thuis met een gebroken voet:( Been is in het gips.

  • 09 Oktober 2012 - 17:52

    Sophie C:

    Lieve soooof,

    Wat vervelend dat je ziek was! Had het al gehoord via via (max > lotte). Gelukkig ben je nu weer beter en kan je weer gaan genieten. Je hebt ook wel een nice plekje daar in huis! heel chill!

    Hier is verder niet al te veel wat je moet weten. Afgelopen weekend mooi feestje gehad met alle breul mensen bij jeroen in nijmegen en aankomende vrijdag is de houseborrel van maud&mij dus wel erg gezellig allemaal! We missen je wel hoooor! Maar die tijd halen we wel weer in:)

    Veel plezier aankomende week(jes)! XXXXX

  • 09 Oktober 2012 - 17:52

    Sophie C:

    Lieve soooof,

    Wat vervelend dat je ziek was! Had het al gehoord via via (max > lotte). Gelukkig ben je nu weer beter en kan je weer gaan genieten. Je hebt ook wel een nice plekje daar in huis! heel chill!

    Hier is verder niet al te veel wat je moet weten. Afgelopen weekend mooi feestje gehad met alle breul mensen bij jeroen in nijmegen en aankomende vrijdag is de houseborrel van maud&mij dus wel erg gezellig allemaal! We missen je wel hoooor! Maar die tijd halen we wel weer in:)

    Veel plezier aankomende week(jes)! XXXXX

  • 09 Oktober 2012 - 17:52

    Sophie C:

    Lieve soooof,

    Wat vervelend dat je ziek was! Had het al gehoord via via (max > lotte). Gelukkig ben je nu weer beter en kan je weer gaan genieten. Je hebt ook wel een nice plekje daar in huis! heel chill!

    Hier is verder niet al te veel wat je moet weten. Afgelopen weekend mooi feestje gehad met alle breul mensen bij jeroen in nijmegen en aankomende vrijdag is de houseborrel van maud&mij dus wel erg gezellig allemaal! We missen je wel hoooor! Maar die tijd halen we wel weer in:)

    Veel plezier aankomende week(jes)! XXXXX

  • 09 Oktober 2012 - 17:52

    Sophie C:

    Lieve soooof,

    Wat vervelend dat je ziek was! Had het al gehoord via via (max > lotte). Gelukkig ben je nu weer beter en kan je weer gaan genieten. Je hebt ook wel een nice plekje daar in huis! heel chill!

    Hier is verder niet al te veel wat je moet weten. Afgelopen weekend mooi feestje gehad met alle breul mensen bij jeroen in nijmegen en aankomende vrijdag is de houseborrel van maud&mij dus wel erg gezellig allemaal! We missen je wel hoooor! Maar die tijd halen we wel weer in:)

    Veel plezier aankomende week(jes)! XXXXX

  • 09 Oktober 2012 - 17:52

    Sophie C:

    Lieve soooof,

    Wat vervelend dat je ziek was! Had het al gehoord via via (max > lotte). Gelukkig ben je nu weer beter en kan je weer gaan genieten. Je hebt ook wel een nice plekje daar in huis! heel chill!

    Hier is verder niet al te veel wat je moet weten. Afgelopen weekend mooi feestje gehad met alle breul mensen bij jeroen in nijmegen en aankomende vrijdag is de houseborrel van maud&mij dus wel erg gezellig allemaal! We missen je wel hoooor! Maar die tijd halen we wel weer in:)

    Veel plezier aankomende week(jes)! XXXXX

  • 09 Oktober 2012 - 17:52

    Sophie C:

    Lieve soooof,

    Wat vervelend dat je ziek was! Had het al gehoord via via (max > lotte). Gelukkig ben je nu weer beter en kan je weer gaan genieten. Je hebt ook wel een nice plekje daar in huis! heel chill!

    Hier is verder niet al te veel wat je moet weten. Afgelopen weekend mooi feestje gehad met alle breul mensen bij jeroen in nijmegen en aankomende vrijdag is de houseborrel van maud&mij dus wel erg gezellig allemaal! We missen je wel hoooor! Maar die tijd halen we wel weer in:)

    Veel plezier aankomende week(jes)! XXXXX

  • 09 Oktober 2012 - 17:52

    Sophie C:

    Lieve soooof,

    Wat vervelend dat je ziek was! Had het al gehoord via via (max > lotte). Gelukkig ben je nu weer beter en kan je weer gaan genieten. Je hebt ook wel een nice plekje daar in huis! heel chill!

    Hier is verder niet al te veel wat je moet weten. Afgelopen weekend mooi feestje gehad met alle breul mensen bij jeroen in nijmegen en aankomende vrijdag is de houseborrel van maud&mij dus wel erg gezellig allemaal! We missen je wel hoooor! Maar die tijd halen we wel weer in:)

    Veel plezier aankomende week(jes)! XXXXX

  • 09 Oktober 2012 - 17:52

    Sophie C:

    Lieve soooof,

    Wat vervelend dat je ziek was! Had het al gehoord via via (max > lotte). Gelukkig ben je nu weer beter en kan je weer gaan genieten. Je hebt ook wel een nice plekje daar in huis! heel chill!

    Hier is verder niet al te veel wat je moet weten. Afgelopen weekend mooi feestje gehad met alle breul mensen bij jeroen in nijmegen en aankomende vrijdag is de houseborrel van maud&mij dus wel erg gezellig allemaal! We missen je wel hoooor! Maar die tijd halen we wel weer in:)

    Veel plezier aankomende week(jes)! XXXXX

  • 09 Oktober 2012 - 17:53

    Sophie C:

    HOOOO IS, dat ging even mis hahahaha! sorry!

  • 10 Oktober 2012 - 23:08

    Oma:

    Halo lieve Sophie,

    Wat een pech dat je een bacteriele infectie opgelopen hebt, waar je zo doodziek van bent geworden. Ik kan me voorstellen dat je je dan intens zielig voelt, ver van huis en zonder water en electriciteit.
    Gelukkig ben je goed opgevangen door je "pleegmoeder" en wat lief dat ze Balou als troost en knuffel boven bij je bracht, een hele warme vrouw. Je wordt door zo'n ervaring wel zelfstandig en het geeft een goed gevoel dat je het toch gerooid hebt in je eentje.
    Maar alles is gelukkig achter de rug, je kunt nu weer gaan genieten en blijkbaar doen jullie dat echt volop.
    Hier is het prachtig herfstweer en ik ben al 3 dagen volop aan het wandelen, lekker buiten stappen, het ruikt dan zo pittig en de bomen beginnen al te kleuren, dat is ook genieten. De herfst is toch een heerlijk seizoen, ook de winterkost zoals zuurkool en erwtensoep zijn niet te versmaden.
    Zou jij voor mij wat lekkere streekrecepten willen verzamelen, ik ben altijd in voor nieuwe schotels, vooral omdat ik regelmatig eters krijg en het is dan leuk om te vermelden dat jij ze voor mij uit Bolivia meegebracht hebt.
    Je bent nu al een maand weg, onvoorstelbaar zo snel als de tijd vliegt, nog 2 maanden heb je voor de boeg en dan kom je terug met een schat aan ervaringen, net voor je verjaardag. Het zal heerlijk zijn om je weer te zien en alle verhalen te horen.

    Lieverd, ik duik de koffer in, dikke knuffel van OMA

  • 10 Oktober 2012 - 23:08

    Oma:

    Halo lieve Sophie,

    Wat een pech dat je een bacteriele infectie opgelopen hebt, waar je zo doodziek van bent geworden. Ik kan me voorstellen dat je je dan intens zielig voelt, ver van huis en zonder water en electriciteit.
    Gelukkig ben je goed opgevangen door je "pleegmoeder" en wat lief dat ze Balou als troost en knuffel boven bij je bracht, een hele warme vrouw. Je wordt door zo'n ervaring wel zelfstandig en het geeft een goed gevoel dat je het toch gerooid hebt in je eentje.
    Maar alles is gelukkig achter de rug, je kunt nu weer gaan genieten en blijkbaar doen jullie dat echt volop.
    Hier is het prachtig herfstweer en ik ben al 3 dagen volop aan het wandelen, lekker buiten stappen, het ruikt dan zo pittig en de bomen beginnen al te kleuren, dat is ook genieten. De herfst is toch een heerlijk seizoen, ook de winterkost zoals zuurkool en erwtensoep zijn niet te versmaden.
    Zou jij voor mij wat lekkere streekrecepten willen verzamelen, ik ben altijd in voor nieuwe schotels, vooral omdat ik regelmatig eters krijg en het is dan leuk om te vermelden dat jij ze voor mij uit Bolivia meegebracht hebt.
    Je bent nu al een maand weg, onvoorstelbaar zo snel als de tijd vliegt, nog 2 maanden heb je voor de boeg en dan kom je terug met een schat aan ervaringen, net voor je verjaardag. Het zal heerlijk zijn om je weer te zien en alle verhalen te horen.

    Lieverd, ik duik de koffer in, dikke knuffel van OMA

  • 11 Oktober 2012 - 14:35

    Papa:

    Lieve Sophie,

    We hoorden al eerder dat je ziek was. Gelukkig ben je nu weer beter en ben je lekker aan het genieten van alle leuke dingen. We waren hier wel even erg ongerust hoor toen we hoorden dat je 40 graden koorts had.

    Ben maar blij dat je bij Maria-Helana in huis was en niet ergens op reis in een vieze bus of smerig hotel. Je hebt het echt getroffen met je gastgezin hoor. Had ook anders gekund.

    Hier begint het al aardig kil te worden 'S-nachts vorst aan de grond en koud. Ik vertrek 's-ochetends al in het donker en ook 's-avonds is het al vaak snel donker. Niet mijn favouriete seizoen hoor. Maar straks weer blij als het weer voorjaar gaat worden.

    We kijken op mijn werk met spanning uit naar een nieuwe regering. Er wordt veel gesproken over wie de nieuwe ministers zullen worden. Is wel belangrijk want het zijn onze bazen en die kunnen af en toe knap lasatig zijn. We wachten maar rustig af.

    Tot zover,

    Liefs.

    Papa

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sophie van der Horst

Actief sinds 10 Sept. 2012
Verslag gelezen: 261
Totaal aantal bezoekers 16520

Voorgaande reizen:

20 September 2012 - 14 December 2012

Nicaragua, Costa Rica en Panama

Landen bezocht: