Het is nu toch echt begonnen! - Reisverslag uit Granada, Nicaragua van Sophie van der Horst - WaarBenJij.nu Het is nu toch echt begonnen! - Reisverslag uit Granada, Nicaragua van Sophie van der Horst - WaarBenJij.nu

Het is nu toch echt begonnen!

Door: Sophie

Blijf op de hoogte en volg Sophie van der Horst

25 September 2012 | Nicaragua, Granada

Lieve vrienden/familie

We zijn inmiddels al vijf dagen in Granada, de eerste week Spaanse les zit er op! De reis is helemaal goed gegaan. We hebben een kamer in het huis van Maria-Elena, een aleenstaande oudere vrouw. Haar kinderen studeren in Managua (de hoofdstad) en komen volgens mij bijna nooit naar huis. We hebben echt een fijne kamer met een eigen badkamer en balkonnetje. Ik had verwacht dat we 3 maanden lang alleen maar rijst met bruine bonen zou eten maar dat valt hartstikke mee! Als ontbijt krijgen we bijna iedere dag pannenkoeken met ananas en soms krijgen we eieren met tortillas. Ze heeft zelfs pasta en salade capresa voor ons gemaakt!

Granada is een kleine sfeervolle stad en ligt aan het meer ¨lago de Nicaragua¨. Het centrum van de stad is het parque central, een groot plein met veel bomen en veel nicaraguanen die hun spulletjes proberen te verkopen. Aan het plein ligt de beroemde Cathedraal van Granada (zie foto´s). We hebben al erg veel rondgelopen in de stad en kennen de weg ook al vrij goed.

We hebben er nu vijf dagen Spaanse les opzitten en we kunnen al makkelijke gesprekjes voeren. Het viel wel een beetje tegen dat bijna niemand hier Engels spreekt. Maria Elena spreekt geen Engels en mijn leraar, Oswaldo, spreekt ook geen Engels. Het Spaans is wel erg lastig en we moeten flink doorbijten. Maar het is wel erg fijn om te merken dat we vooruit gaan! Ik heb iedere dag 4 uur privé les van Oswaldo en heb inmiddels al bijna een heel schrift vol staan met veel woorden en moeilijke grammatica! De eerste dag had ik een andere lerares, Martha. Maar ik vind Oswaldo veel leuker omdat hij een stuk duidelijker uitlegt. Voor het eerst in mijn leven vinden mensen me lang haha.

We hebben al best wel veel gedaan! We hebben gister een kajak gehuurd en hebben tussen de Las Islettas gevaren. Het meer is echt waanzinnig groot en er ligt een groep van 350 eilanden in waar we doorheen zijn gevaren. We hadden onze Spaanse les naar de middag verplaatst zodat we in de ochtend konden gaan kayakken omdat het hier ´s middags eigenlijk altijd regent. We zitten midden in het regenseizoen maar eerlijk gezegd vind ik dat heerlijk want het is hier ´s ochtends echt onwijs warm en door de regen koelt het lekker af! Het was een erg bijzondere kayak tocht! Er stonden ook eilandjes te koop dus als iemand interesse heeft laat het me weten! er stonden een paar prachtige huizen op de eilandjes. We hebben aangemeerd op een eilandje waar een barretje was en hebben daar iets gedronken. Het was heerlijk om even lekker te sporten!

Op zaterdag hebben we bij een fietsenmaker twee fietsen gehuurd en hebben Granada en het meer verkend! Het was fijn om even te fietsen want dat gaat een stuk sneller dan lopen! Op zaterdagavond hebben we in een bar een Nederlandse jongen ontmoet die hier na zijn studie heen is gekomen en een bar en een club heeft opgezet. We zijn die avond naar een feest van hem geweest bij een beachclub aan het meer. Het had eigenlijk een foam party moeten zijn maar daar hebben we niks van gemerkt.

We hebben nog geen andere leuke backpackers ontmoet, dat is wel erg jammer! Dat komt omdat het nu laagseizoen is dus er zijn erg weinig toeristen. We hebben wel drie mannen ontmoet uit New zeeland en de VS waar we in een bar even mee hebben gepraat. We vonden ze eigenlijk een beetje appart haha. Eentje was echt een kopie van Borat en een andere leek echt sprekend op een schaap, maar ze waren wel aardig. De Nederlandse jongen was ook wel aardig maar hij voelde zich wel een beetje een baasje.

Ik heb natuurlijk nog veeeel meer te vertellen maar ik kan het gewoon niet allemaal opschrijven! Ik zal wat foto´s bijvoegen en dan hoop ik dat ik jullie genoeg op de hoogte heb gebracht!

heeeeeel veel liefs!

• 26 September 2012 - 08:41

Aart:

Lieve Sophie,

Dat klinkt allemaal heel erg goed!Leuk om je verhaal te lezen en heel veel dingen lijken heel erg op Honduras. Alleen woonden we daar niet aan zo'n mooi weer. Elke taal is in het begin erg lastig, maar als je eenmaal op de goede weg bent, gaat het snel. Ik ben blij dat Maria Elena en OSwaldo geen engels spreken, want nu moet je wel spaans met hen praten. Zou ook wel iedere ochtend pannekoeken met ananas willen hebben!!! Hier gaat het leven zijn gangetje. We hebben de eerste herfststorm achter de rug en het begint 's-avonds ook al vroeg donker te worden. De zomer is nu echt voorbij! je blog is erg leuk om te lezen en ik hoop dat je snel weer een nieuwe blog plaatst! Liefs en groetjes aan Eileen. Papa

• 26 September 2012 - 12:38

Oma:

Hallo lieve dames,

Wat fijn dat jullie het zo goed hebben getroffen met je gastgezin. Alles loopt op rolletjes en naast het talenpracticum blijft er voldoende tijd over voor leuke uitstapjes. Wat had ik graag vroeger zelf deze kansen willen hebben, dus geniet ervan !
    Hier wordt het sávonds al vroeg donker en killig, maar dan steken we maar de kaarsjes aan en leggen we weer een puzzle uit, ook heel gezellig.
    Ik heb 4 weken een schilder over de vloer gehad om de voorgevel te schilderen, het heeft een vermogen gekost, maar het is werkelijk prachtig geworden.
    Wat pikken jullie vlug het Spaans op, je kunt nu al een gesprekje voeren. Zou het zo zijn dat er toch nog wat is blijven hangen uit de tijd in Hondouras ?
    Jij vertaalde toen moeiteloos de zinnen van Panchita naar mij toe. Ik zie jou nog in de hangmand beneden het huis liggen terwijl Panchita jou heen en weer wiegde en van lekkere drankjes voorzag.
    Wat is eigenlijk een foamfeestje ?????

Tante Dien leeft ook erg met jullie mee en vraagt steeds of er al bericht is van Sophie, ze zal dus blij zijn met het uitgebreide verslag. De foto's kan ik nog niet openen, daar moet nog even aan sleutelen.

Lieve Sophie, pas goed op jezelf en raak niet verslingerd aan de schapekoppen uit Nieuw Zeeland, dikke knuffel, OMA.

• 26 September 2012 - 20:27

Sophie:

aaah leuk verhaaltje soophai! Ziet er leuk uit allemaal, je hebt het vast naar je zin! Have fun en houd ons op de hoogte. Hier gaat alles goed, tot nu toe nog geen bijzondere dingen die je hebt gemist! ;) XXXXXXX

• 26 September 2012 - 22:09

Granny Van Dok:

Lieve Sophie,
    Wat een fantastische communicatiemiddelen hebben wij tegenwoordig! Ook al ben je ver weg voel je toch dichtbij en wij hebben met veel plezier je reisverslag gelezen en je fotó's bewonderd. Het ziet er allemaal heerlijk uit en ik ben blij dat jullie zo goed getroffen hebben met jullie tijdelijke"" thuis"" Met de Spaanse les gaat het vast heel goed lukken en het is natuurlijk super dat jullie s'middags vrij zijn om lekker op avontuur uit te gaan en sportief bezig te zijn want dat zal je misschien best wel een beetje missen.......
    Zondagavond zijn we weer thuisgekomen na twee weken Engeland vlak voor de eerste najaarsstorm dus ook daarin hebben we veel geluk gehad. We hebben bijna 2,000 kilometer gereden van hot naar her in prachtig weer en iedereen gezien en alles gedaan wat op onze programma stond. Met Janet en Joe gaat het eigenlijk vrij goed. Joe herhaalt alles zeker 6 keer maar hij is helemaal verrukt van jullie fotoboek en zorgt dat het altijd binnen handbereik ligt. Verder blijft het een chaotische huishouding dus Bob en ik waren blij dat wij weer gebruik mochten maken van onze vaste logeeradres. Judy hebben we ook opgezocht voor een paar nachten wat heel gezellig was. Ze stuurt je veel liefs en wenst jullie veel succes.
    Verder moeten we een beetje wennen aan het thuisleven maar dat lukt wel en heeft ook zijn voordelen ook al moet ik weer koken, wassen, strijken enz. enz.!
    Lieve meiden heel veel succes in al jullie activiteiten. Pas goed op jullie zelven en geniet vooral van het leven. Met heel veel liefs, ook van Opa - hij schrijft jullie ook gauw.

• 27 September 2012 - 21:34

Marieke:

Ja je eerste berichtje! Zo ben je nog in Nederland en nu ben je al een week op Spaanse les! Woow! Dit gaat vast super worden de komende drie maanden!! Have fun en hou ons op de hoogte! Enne, succes met woordjes stampen ;) Veel liefs, Marieke

• 30 September 2012 - 19:21

Sophie Van Der Horst :

Wat leuk zeg al die reacties!
    Even antwoord op de vragen van oma:
    Ik weet niet of er iets is blijven hangen, ik merk er niet echt veel van! En een foamparty is een schuimparty!

xxxxx

• 05 Oktober 2012 - 13:35

Maaike:

Pas op voor de schapen, zij zijn niet sociaal. En ook opletten met die andere engerds.
    Gewoon trochbieten met het Spaans, komt goed. Als je niets anders hoort dan gaat het vanzelf landen.
    Leuk om je verhaal te lezen, al heel veel beleefd in zo'n korte tijd. En niet bang zijn voor de regen; er valt meer naast je dan op je moet je maar bedenken.
    Liefs van Maaike