Dieren, dieren en nog eens dieren! - Reisverslag uit Boquete, Panama van Sophie van der Horst - WaarBenJij.nu Dieren, dieren en nog eens dieren! - Reisverslag uit Boquete, Panama van Sophie van der Horst - WaarBenJij.nu

Dieren, dieren en nog eens dieren!

Door: Sophie van der Horst

Blijf op de hoogte en volg Sophie van der Horst

05 December 2012 | Panama, Boquete

Lieve vrienden/familie,

Afgelopen donderdag zijn we aangekomen bij mijn laatste halte: Panama! Het is hier weer heel verschillend dan Nicaragua en Costa Rica. Er zijn hier heel veel vrouwen die nog in traditionele soepjurken rondlopen, het is dé plek voor gepensioneerde Amerikanen en je hebt de hele economie die om het panama kanaal draait. We verblijven nu in een hostel dat bij een dierenopvang hoort voor dieren die mishandeld zijn of door hun baasje in de steek worden gelaten. Soms hebben ze ook wilde dieren die gewond zijn en die ze oplappen om ze weer vrij te kunnen laten in het wild. Toen we aankwamen wisten we niet wat ons overkwam! Toen we werden rondgeleid vlogen de apen ons om de oren en sprongen ze op onze hoofden! Het is één grote beestenboel, ze hebben: 4 apen, een cuati, geiten, een paard, honden, een schildpad, slangen, een tarantula en heel veel vogels. Mijn favoriet zijn de apen, ze zijn echt geweldig! Daisy, de spidermonkey, komt naar je toe als je bij haar hok komt staan en steekt haar staart dan naar buiten en slaat die om je arm of been. Ze vindt het dan heerlijk als je haar op haar rug aait. Laatst had ze het camera hoesje van Eileen te pakken gekregen en het was echt hilarisch om te zien hoe ze haar hoofd erin probeerde te steken! Rokita, het doodskopaapje, loopt los rond en vindt het geweldig om bij alle andere apen op bezoek te gaan en lekker met ons te spelen. De andere 2 apen, vinden het heerlijk om lekker veel lawaai te maken en kattekwaad uit te halen. De apen zijn eigenlijk net kleine kinderen, ze gedragen zich echt zo menselijk! Ze zijn dol op aandacht, bananen en pinda's. We hadden gehoopt dat we veel mee konden helpen in de dierenopvang maar dat valt helaas een beetje tegen. Er zijn veel andere mensen die al aan het werk zijn en het enige wat ze echt nodig hebben is geld, dus daar helpen we ze wel mee omdat we in het hostel slapen. Het enige wat we kunnen doen is lekker banaantjes en pindaatjes kopen en ze voeren en knuffellen! Maar het is wel een hele mooie plek en we hebben een privédorm dus dat is niet verkeerd! :) We zijn maandag naar een waterval geweest en gisteren zijn we naar de hotsprings geweest. Dat was nog een heel avontuur omdat het minder makkelijk was om er te komen dan we dachten. Uiteindelijk zijn we geeindigd met 2 oudere Nederlandse koppels en hebben we zelfs speculaas gehad! Toch nog een beetje sinterklaas gevierd dus!

Gelukkig ging Eileen haar oog al snel een stuk beter dus dat betekende dat we onze jungletocht konden doen! We hebben 3 dagen door de jungle gebanjerd en het was echt heel erg gaaf! We hadden ook heel erg veel geluk omdat onze gids eigenlijk gewoon kwam aanwaaien en alles voor ons geregeld heeft! Toen we terugkwamem waren er ook mensen die al 3 dagen aan het proberen waren de tocht te regelen maar het niet voor elkaar kregen. De eerste dag hebben we 7 uur door de jungle en over het strand naar rangerstation Sirena gelopen. Hier hebben we 2 nachten geslapen. De tweede dag hebben we drie tochten gedaan rond het rangerstation: eentje om 4 uur 's ochtends, eentje naar een zwemplek en eentje naar de rivier. Bij hoog tij komen er bullsharks de rivier opzwemmen om vissen te vangen. Je kon de rugvinnen zien die boven het wateroppervlak uitstaken! Bullsharks zijn de enige haaien die in zoet- en zoutwater kunnen leven en zijn verantwoordelijk voor veel aanvallen op mensen. Ondertussen dreef er ook een dikke vette krokodil rond in de rivier dus het was niet echt een fijne rivier om lekker in te zwemmen! Op de derde dag zijn we weer teruggelopen. We hebben echt super veel dieren gezien! Even kort samengevat: Duizenden apen, wilde zwijnen, miereneters, een ree, een luiaard, cuatis, papagaaien, toekans, een soort grote cavia en tapirs. De tapirs zijn met uitsterven bedreigd en die hebben we van ongeveer 2 meter afstand gezien. Het zijn echt hele aparte grote dieren met een soort afgehakte slurf. Op onze laatste 500 meter hadden we echt heel erg veel geluk want we kwamen een schildpad tegen die het strand was opgekomem om een nest te maken. Het is heel erg ongewoon voor een schildpad om dat overdag te doen en onze gids had het nog maar 3 keer eerder gezien dus dat was heel bijzonder! Het is een van de speciaalste dingen die ik tot nu toe heb gedaan omdat we op een plek waren die zo moeilijk te bereiken is en het oerwoud echt heel erg mooi en onbeschadigd is.

Eileen haar oog is gelukkig weer helemaal hersteld en de antibioticakuur is ook afgerond. Morgen gaan we naar Bocas del Toro voor de Caribische sfeer en Eileen haar verjaardag (11 december)! Het einde begint nu echt te naderen...

heel veel liefs!!

  • 07 December 2012 - 16:37

    Aart:

    Lieve Sophie,

    Weer een ontzettend leuk verhaal. Jullie hebben wel heel veel bijzondere dieren gezien. Echt super en ik ben zeker erg jaloers. Sirena staat ok nog steeds op mijn verlanglijstje. Dus nu jij de weg weet ..... Hier is de winter begonnen. Vandaag flink wat sneeuw en de daarbij horende ongemakken zoals veel minder treinen. Geniet nog maar even van het mooie weer daar. Volgende week sta je ook lekker te koukleumen op Schiphol. We zien elkaar weer snel! De tijd is omgevlogen. Veel liefs oor jullie beiden. Papa

  • 09 December 2012 - 18:40

    Neel:

    Hallo Sophie,

    bedankt voor de kaart (is al langer aangekomen). Ik heb alle verslagen achter elkaar gelezen en de fotos bekeken, echt een hele belevenis en qua sfeer heel anders dan ik gedacht had. Maar ik moet bekennen dat ik die landen ook niet echt ken! Hier ligt sneeuw, ongeveer 2 cm en het vriest. Geniet van de laatste dagen enne: Hasta la vista! Neel

  • 06 Mei 2017 - 14:28

    Olivier V:

    Beste Sophie,

    Wat leuk om jouw ervaringen te lezen!
    In November dit jaar ga ik zelf naar Boquete en ik zou graag de zelfste jungletocht maken als jij hebt gedaan, heb jij eventueel tips of gegevens hoe ik dit best aanpak?

    Alvast bedankt!

    Groetjes,
    Olivier.

  • 28 April 2018 - 19:35

    Jolanda:

    Hoi Sophie, leuk die verhalen van jullie om te lezen.
    Ik ben mij aan het verdiepen in Panama.
    Je hebt het op 5 dec over de jungle tour en ook over een hostel met een dierenopvangcentrum ( waar is dat )
    Die jungle tour klinkt zoo gaaf

    Het is inmiddels voor jou wel heel wat jaartjes terug maar ik dacht laat ik toch wat info vragen ..;)
    Ik hoop van je te horen

    Groetjes Jolanda

  • 28 April 2018 - 23:09

    Sophie Van Der Horst:

    Hoi Olivier en Jolanda,

    Sorry Olivier ik zie je bericht nu pas. Ik denk dat ik te laat ben he.
    Jolanda: dierenopvang is in Boquete, heet La Jungla volgens mij. Ik heb geen idee hoe dat er nu bij ligt. Die jungle tour is in Corcovado, zuid Costa Rica. Lastig om te komen maar echt ongelooflijk gaaf! Zeker een aanrader! Mocht je nog vragen hebben, hoor ik het graag!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sophie van der Horst

Actief sinds 10 Sept. 2012
Verslag gelezen: 3372
Totaal aantal bezoekers 16495

Voorgaande reizen:

20 September 2012 - 14 December 2012

Nicaragua, Costa Rica en Panama

Landen bezocht: