Echt vakantie - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Sophie van der Horst - WaarBenJij.nu Echt vakantie - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Sophie van der Horst - WaarBenJij.nu

Echt vakantie

Blijf op de hoogte en volg Sophie van der Horst

25 November 2012 | Costa Rica, San José

Lieve vrienden/familie,

Ik heb jullie weer veel te vertellen over afgelopen week! Leuke dingen maar helaas ook minder leuke dingen. Zo heb ik afgelopen week heerlijk gesurft in Santa Teresa maar hebben we ook in een ambulance gezeten (was niet echt nodig). Ik kan misschien maar beter met het leuke nieuws beginnen :). In Santa Teresa draait werkelijk alles om surfen, dus dat hebben we maar lekker veel gedaan! Helaas moest Eileen na de eerste dag al afhaken omdat haar schouder weer uit de kom ging, dikke pech dus. Ik ben toen dus alleen verder gegaan met surfen. We zaten in een heel chill hostel met aardige mensen. We hebben 2 keer ´s avonds een kampvuur op het strand gehad onder een mooie sterrenhemel. We hadden worstjes gekocht dus die hebben we lekker boven het vuurtje gebraden en opgegeten. Verder hebben we eigenlijk niet zo heel veel gedaan! (meer was er ook niet echt te doen). Santa Teresa is één stoffige hobbelweg met daaraan hotels, restaurants en surfshops. Mensen lopen de hele dag in hun zwemspullen rond met een surfplank onder de arm (of op de motor) en genieten van het leven. In de zee waren ook veel onwijs veel goede surfers die een show weggaven terwijl hun hondjes braaf op het strand bleven wachten tot hun baasjes weer terug de zee uitkwamen.

Ik zal nu maar met het minder goede nieuws beginnen… Afgelopen woensdagochtend maakte Eileen me wakker met een groot dik opgezwollen oog dat heel erg veel pijn deed. De mevrouw van het hostel heeft toen de eerstehulppost gebeld met de vraag of ze ons konden ophalen en naar Eileen haar oog konden kijken. Na 10 minuten kwam er een ambulance de oprit opgereden die ons daarnaartoe heeft gebracht, een heel avontuur dus! De conclusie van ons bezoekje bij de eerstehulp was dat we per direct naar de hoofdstad, San José, moesten om een specialist naar Eileen haar oog te laten kijken. Bij de eerstehulp zeiden ze dat er een beschadiging op het oog zat bij de iris omdat er iets in haar oog had gezeten en ze erin was gaan wrijven. We zijn die middag toen gelijk de bus ingestapt wat absoluut geen pretje was omdat Eileen zo veel last had van haar oog. De bus had ook nog eens autopech dus toen hebben we bijna 2 uur langs de kant van de weggestaan. De vrouw van het hostel in SantaTeresa was heel erg behulpzaam dus die had al een plek geregeld voor ons om te slapen en een afspraak bij dokter Flikier gemaakt voor de volgende dag. Toen we bij dokter Flikier aankwamen bleek het gelukkig allemaal mee te vallen (inmiddels hadden we al de ergste scenario´s bedacht). Ze heeft een infectie aan haar oog waar hij antibiotica voor heeft voorgeschreven. Nu gaat het gelukkig allemaal al een stuk beter en heeft ze al minder pijn. Hopelijk is haar oog over een paar dagen weer de oude! San José staat een beetje bekend als een vreselijke stad waar iedereen zo snel mogelijk weer weg wil. Ik vond het best wel meevallen en vond het nog best wel gezellig. Het was zwarte vrijdag (De vrijdag na Thanksgiving) en dat betekent heel veel uitverkoop! Het was dus één grote chaos in de stad met mensen die letterlijk inkopen deden in vuilniszakken. Ondertussen liep Eileen als een blind hondje achter me aan te hobbellen omdat de dokter iets in haar oog had gedaan om haar pupil te vergroten waardoor ze niet scherp kon zien. Tot mijn grote verbazing was het koud in San José (Ik weet het, bij jullie nog veel kouder!) dus we hebben al onze warme kleren onder uit onze tas gehaald en onder dekens geslapen. San José is heel erg Amerikaans en we konden het niet laten om even een bezoekje te brengen aan de McDonalds hihi.

Vandaag zijn we weer uit San José vertrokken en momenteel zijn we in San Isidro de General voor één nachtje. We zijn op doorreis naar Puerto Jiménez om vanaf daar een tocht door de jungle, Corcovado, te doen. We gaan dan 3 dagen met een gids door de jungle hiken en hopelijk gaan we heel veel wilde dieren spotten! Na de jungletocht zal ik jullie weer op de hoogte brengen van al mijn avonturen!

Heel veel liefs

• 25 November 2012 - 11:37

Maaike:

Leuk verslag maak je! Gezellig om te lezen. Wat een indrukken. Genie van de vakantie.
    Ik ben langzaam aan de wandel. Pootje is uit het gips en nu rustig aan gaan belasten. Dat valt nog niet zo mee. Liefs van Maaike

• 25 November 2012 - 13:20

Sophie Coenen:

Leuk soof!!
    Lukt het surfen een beetje? Die foto's zijn echt om jaloers te worden! Hier is het maar koud en waait het heel hard nu.
    Heel veel plezier met hiken! Maak maar weer mooie foto's voor ons :)!!
    XXXXXXX

• 26 November 2012 - 09:43

Aart:

Het vakantiedeel klinkt super, maar het gedoe met het oog van Eileen was natuurlijk even flink schrikken. Gelukkig is het goed afgelopen. Hoop dat jullie gaan genieten van de trektocht door Corcovado. Lijkt me schitterend en zou ik ook heel graag willen doen. Wij hebben er toen heel veel beesten gezien. Hier alles prima. We waren gisteren nog even in Boxtel bij tante Dien. Die heeft wel 10 maal gezegd dat ze heel blij zou zijn als je weer terug in Nederland bent. Veel liefs. Papa